Het Nederlands Kwalificatieraamwerk NLQF
Om het European Qualification Framework naar de Nederlandse situatie te vertalen, is het Nederlands nationaal kwalificatiekader NLQF opgesteld. Dit raamwerk bevat de volgende elementen:
- Context
- Kennis
- Vaardigheden
- Toepassen van kennis
- Probleemoplossende vaardigheden
- Leer- en ontwikkelvaardigheden
- Informatievaardigheden
- Communicatievaardigheden
- Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid
Het NLQF-niveau voor een hbo-bachelor en voor een universitaire bachelor is gelijk. Dit is niveau 6. Er is echter wel voor gekozen een aparte beschrijving te maken voor beide oriëntaties van de bacheloropleiding.
Koppeling met DAS-competenties
Om de DAS-opleidingen een handreiking te bieden hoe zij zich kunnen verantwoorden ten aanzien van het hbo-bachelorniveau, is in een vorige versie van deze profielbeschrijving een generieke koppeling vastgesteld van de beroepscompetenties van de BSc in het domein en de zogenoemde Dublin-descriptorenAlgemene beschrijvingen voor het eindniveau van bachelor- en masterstudies aan Europese hogescholen en universiteiten. van het hbo-bachelorniveau van het Kwalificatieraamwerk Hoger Onderwijs. In het licht van de invoering van het EQF en het NLQF is besloten voor deze herziening een koppeling te maken met de descriptoren van niveau 6 van het NLQF (bachelor).
Per combinatie van NLQF-descriptor en competentie is bekeken vanaf welk niveau de competentie, waarvan binnen deze profielbeschrijving vier niveaus zijn gedefinieerd, bijdraagt aan het realiseren van het hbo-bachelorniveau (niveau 6) van het NLQF. Het resultaat hiervan is in onderstaande figuur uitgewerkt. Daar waar een liggend streepje staat, is de conclusie dat de competentie geen bijdrage levert aan het hbo-bachelorniveau voor de betreffende descriptor.
De resulterende koppeling is weergegeven in onderstaande tabel.
Met deze matrix wordt per opleidingsprofiel gecontroleerd of met het eindniveau van de competenties alle descriptoren op bachelorniveau zijn gerealiseerd. Bij het merendeel van de opleidingen is dit het geval. Daar waar dit niet zo is, zorgen de individuele opleidingen dat het eindniveau van de competenties het bachelorniveau realiseert.