|
Niveau I
|
Niveau II
|
Niveau III
|
Niveau IV
|
|
De student
geeft op verzoek eigen kennis en vaardigheden door aan medewerkers (door demonstreren en toelichten).
De student laat dat zien door:
|
De student neemt initiatief tot instructie van medewerkers met een tekort aan kennis en vaardigheden.
De student laat dat zien door:
|
De student
brengt kennis en vaardigheden op didactisch verantwoorde wijze over aan medewerkers.
De student laat dat zien door:
|
Ervaren beroepsbeoefenaar (zie beschrijving competentie hierboven).
De professional laat dat zien door:
|
A
|
Een bijdrage te leveren aan de instructie/demonstratie aan collega-medewerkers, -studenten of leerlingen inzake een praktijkproef, etc.
|
Het verzorgen van een instructie/ demonstratie aan collega- medewerkers, -studenten of leerlingen inzake een praktijkproef, etc.
|
Het zelfstandig verzorgen van een theoretische inleiding met instructie/demonstratie aan collega-medewerkers, -studenten, leerlingen of cursisten inzake praktijkproeven, etc.
|
Het zelfstandig verzorgen van theoretische inleidingen, instructies en demonstraties aan medewerkers, leerlingen, studenten of cursisten inzake praktische experimenten, het gebruik van apparaten, materialmen en dergelijke.
|
B
|
Een bijdrage te leveren aan de begeleiding van medewerkers, leerlingen, studenten of cursisten inzake te gebruiken methodes en apparatuur, etc.
|
Mee te werken aan de begeleiding van medewerkers, leerlingen, studenten of cursisten inzake te gebruiken methodes en apparatuur, etc.
|
Een deel van de begeleiding te verzorgen van medewerkers, leerlingen, studenten of cursisten inzake te gebruiken methodes en apparatuur, etc.
|
Het begeleiden van medewerkers, leerlingen, studenten of cursisten inzake te gebruiken methodes en apparatuur, alsmede bij het verrichten van literatuuronderzoek, bij (praktijk)opdrachten.
|
C
|
Zaken helder uiteen te zetten.
|
Informatie over te brengen, rekening houdend met de doelgroep.
|
Complexe informatie over te brengen, rekening houdend met de doelgroep.
|
In diverse onderwijssituaties didactische vaardigheden toe te passen.
|
D
|
Zich bewust te zijn van het belang van voortdurende deskundigheidsontwikkeling.
|
Activiteiten te ontplooien t.a.v. de eigen deskundigheidsontwikkeling en die van anderen.
|
Op basis van eigen ervaringen een bijdrage te leveren aan het coachen van medewerkers.
|
Het coachen van medewerkers
en teams bij de ontwikkeling van deskundigheid.
|
E
|
Op verzoek feedback te geven op de evaluatie/beoordeling van de resultaten van instructies, etc.
|
Een beargumenteerde beoordeling/evaluatie te geven van de resultaten van instructies, etc.
|
Een bijdrage te leveren aan het opstellen van beoordelingscriteria en suggesties te doen voor verdere ontwikkeling.
|
Het evalueren en beoordelen van de resultaten van instructies, training en/of scholing.
|