|
Niveau I
|
Niveau II
|
Niveau III
|
Niveau IV
|
|
De student
voert een experiment uit volgens aangereikt(e) aanpak/voorschrift en verkrijgt dupliceerbare resultaten.
De student laat dat zien door:
|
De student kiest een voorschrift/aanpak, past het zo nodig aan, voert het uit en verkrijgt reproduceerbare en betrouwbare resultaten.
De student laat dat zien door:
|
De student
zet met begeleiding experimenten op, voert deze zelfstandig en systematisch uit verkrijgt reproduceerbare en betrouwbare resultaten.
De student laat dat zien door:
|
Ervaren beroepsbeoefenaar (zie beschrijving competentie hierboven).
De professional laat dat zien door:
|
A | Doel en opzet
|
Uit te leggen wat het doel van het experiment is.
|
Een aanpak te kiezen en uit
te leggen waarom deze geschikt is
om het doel te bereiken.
|
Zelfstandig een aanpak formuleren waarmee het doel van het experiment bereikt kan worden.
|
Zelfstandig een aanpak formuleren waarmee het doel van het experiment bereikt kan worden.
|
B | Methoden en technieken
(conceptueel)
|
het principe van de aangereikte methode en techniek uit te leggen.
|
Over voldoende kennis en inzicht beschikken van beschikbare methoden en technieken om deze op geschiktheid te beoordelen en de juiste apparatuur en/of apparaatinstellingen te kiezen.
|
Geschikte methoden en technieken te kiezen of ontwikkelen, en te anticiperen op mogelijke experimentele problemen.
|
Zodanige kennis, inzicht en geoefendheid te tonen dat werkzaamheden op een verantwoorde, veilige en kritische wijze kunnen worden uitgevoerd met de juiste methoden, technieken en apparatuur.
|
C |
Apparatuur/ opstellingen/ instrumenten
/hard- en software*
(Toepassen)
|
Zich te bekwamen in de correcte omgang met de apparatuur.
|
Zich zodanig te bekwamen in de werking van de beschikbare apparatuur, dat het aanpassen van de instellingen leidt tot gewenste effecten.
|
Zich zelfstandig te bekwamen in de mogelijkheden en beperkingen van de te gebruiken apparatuur om experimentele problemen te herkennen en daarnaar te kunnen handelen.
|
Zich te bekwamen in de mogelijkheden en beperkingen van apparatuur om naar experimentele problemen te kunnen handelen.
|
D | Voorbereiding en uitvoering
|
Op basis van een aangereikt voorschrift/aanpak een experiment adequaat voor te bereiden, uit te voeren en binnen de gestelde tijd dupliceerbare resultaten te verkrijgen en hiervan nauwkeurige en overzichtelijke documentatie bij te houden.
|
Een planning te maken voor uitvoering van een voorschrift/aanpak, het experiment uit te voeren en binnen de gestelde tijd reproduceerbare resultaten te verkrijgen en hiervan nauwkeurige en overzichtelijke documentatie bij te houden.
|
Een planning te maken voor een aantal experimenten, deze uit te voeren en binnen de gestelde tijd reproduceerbare resultaten te verkrijgen en hiervan nauwkeurige en overzichtelijke documentatie bij te houden.
|
Werkvoorschriften opstellen en uitvoeren zodat aantoonbaar betrouwbare en reproduceerbare resultaten worden verkregen en hiervan nauwkeurige en overzichtelijke documentatie bij te houden.
|
E | Veiligheid, gezondheid, milieu (VGM) en duurzaamheid
|
Werken volgens VGM- en rekening houden met ethische en duurzaamheids normen bij het voorbereiden en uitvoeren van het experiment.
|
De aanpak te beoordelen of het binnen de VGM- , ethische en duurzaamheidsnormen kan worden uitgevoerd.
|
De aanpak beoordelen en eventueel aanpassen volgens VGM-, ethische en duurzaamheidsnorm-en.
|
Een aanpak opstellen volgens VGM-, ethische en duurzaamheidsnormen met verantwoordelijkheid naar de omgeving.
|
F | Betrouwbaarheid resultaten
|
Meetresultaten adequaat en correct te bewerken en in te schatten of een gevonden uitkomst realistisch is.
|
De betrouwbaarheid van een resultaat te beoordelen door een aangereikte (bijvoorbeeld statistische) analyse.
|
Een (statistische) analyse te kiezen om de betrouwbaarheid en validiteit van het gevonden resultaat te beoordelen.
|
(Statistische) technieken toe te passen om de resultaten te verwerken/valideren en de kwaliteit ervan te borgen.
|
G |
Kritische beschouwing
|
Te motiveren of de aanpak van het experiment correct gevolgd is.
|
Te motiveren of de aanpak van het experiment
verbeteringen nodig heeft.
|
Indien nodig voorstellen te doen tot verbetering van de aanpak en voorstellen te doen voor additionele experimenten.
|
Op basis van de resultaten een beslissing te nemen voor het vervolg.
|