De Bachelor of Science instrueert, begeleidt en coacht collega’s en cursisten bij het aanleren van nieuwe kennis en vaardigheden binnen het domein Applied Science.

De professional laat dat zien door: 

A | Te anticiperen op mogelijke informatiebehoefte.
B | Zelfstandig werkvormen of instructies te ontwikkelen op basis van een verwachte informatiebehoefte waarbij wordt gekozen voor de best passende methodiek(en).
C | Het zelfstandig verzorgen van cursussen of instructies volgens gekozen methodiek(en) en indien nodig tussen methodieken schakelen.
D | Het evalueren en beoordelen van instructies, begeleiding, training en/of coaching.

Bekijk alle handelingsindicatoren

6. Competentie Instrueren | Begeleiden | Coachen

De Bachelor of Science instrueert, begeleidt en coacht collega's en cursisten bij het aanleren van nieuwe kennis en vaardigheden binnen het domein Applied Science.

6. Instrueren | Begeleiden | Coachen

De Bachelor of Science instrueert, begeleidt en coacht collega's en cursisten bij het aanleren van nieuwe kennis en vaardigheden binnen het domein Applied Science.

Niveau I Niveau II Niveau III Niveau IV
De student geeft onder begeleiding kennis en vaardigheden door aan collega's.

De student laat dat zien door:
De student neemt initiatief voor het doorgeven van kennis en vaardigheden aan collega's.

De student laat dat zien door:
De student brengt kennis en vaardigheden zelfstandig over aan collega's.

De student laat dat zien door:
De professional is verantwoordelijk voor het overdragen van kennis en vaardigheden aan collega's.

De professional laat dat zien door:
A | Benoemen van informatiebehoefte Het beschrijven van informatiebehoefte. Te herkennen en te beschrijven van informatiebehoefte. Het interpreteren en evalueren van informatiebehoefte. Te anticiperen op mogelijke informatiebehoefte.
B | Vertalen van informatiebehoefte naar instructie Vanuit een aangereikte werkwijze een instructie te kiezen om in de informatiebehoefte te voorzien. In overleg een instructie uit te werken om in de informatiebehoefte te voorzien. Zelfstandig een werkvorm en/of instructie op te stellen om in de informatiebehoefte te voorzien. Zelfstandig werkvormen of instructies te ontwikkelen op basis van een verwachte informatiebehoefte waarbij wordt gekozen voor de best passende methodiek(en).
C | Uitvoerende deel instrueren: begeleiden en coachen Een bijdrage te leveren aan een instructie volgens aangereikte methodiek. Het verzorgen van een instructie volgens gekozen methodiek. Het zelfstandig verzorgen van een werkvorm en/of instructie of cursus volgens gekozen methodiek(en).

Het begeleiden van collega's bij de ontwikkeling van deskundigheid.
Het zelfstandig verzorgen van cursussen of instructies volgens gekozen methodiek(en) en indien nodig tussen methodieken schakelen.

Het coachen van collega's bij de ontwikkeling van deskundigheid.
D | Evalueren en verbeteren van de begeleiding Op verzoek zelfevaluatie/beoordeling te geven van de instructie. Een onderbouwde beoordeling/evaluatie te geven van de instructie. Een bijdrage te leveren aan het opstellen van evaluatiecriteria en suggesties te doen voor verdere ontwikkeling. Het evalueren en beoordelen van instructies, begeleiding, training en/of coaching.

Niveau I

De student geeft onder begeleiding kennis en vaardigheden door aan collega's.

De student laat dat zien door:

A | Benoemen van informatiebehoefte

Het beschrijven van informatiebehoefte.

B | Vertalen van informatiebehoefte naar instructie

Vanuit een aangereikte werkwijze een instructie te kiezen om in de informatiebehoefte te voorzien.

C | Uitvoerende deel instrueren: begeleiden en coachen

Een bijdrage te leveren aan een instructie volgens aangereikte methodiek.

D | Evalueren en verbeteren van de begeleiding

Op verzoek zelfevaluatie/beoordeling te geven van de instructie.

Niveau II

De student neemt initiatief voor het doorgeven van kennis en vaardigheden aan collega's.

De student laat dat zien door:

A | Benoemen van informatiebehoefte

Te herkennen en te beschrijven van informatiebehoefte.

B | Vertalen van informatiebehoefte naar instructie

In overleg een instructie uit te werken om in de informatiebehoefte te voorzien.

C | Uitvoerende deel instrueren: begeleiden en coachen

Het verzorgen van een instructie volgens gekozen methodiek.

D | Evalueren en verbeteren van de begeleiding

Een onderbouwde beoordeling/evaluatie te geven van de instructie.

Niveau III

De student brengt kennis en vaardigheden zelfstandig over aan collega's.

De student laat dat zien door:

A | Benoemen van informatiebehoefte

Het interpreteren en evalueren van informatiebehoefte.

B | Vertalen van informatiebehoefte naar instructie

Zelfstandig een werkvorm en/of instructie op te stellen om in de informatiebehoefte te voorzien.

C | Uitvoerende deel instrueren: begeleiden en coachen

Het zelfstandig verzorgen van een werkvorm en/of instructie of cursus volgens gekozen methodiek(en).

Het begeleiden van collega's bij de ontwikkeling van deskundigheid.

D | Evalueren en verbeteren van de begeleiding

Een bijdrage te leveren aan het opstellen van evaluatiecriteria en suggesties te doen voor verdere ontwikkeling.

Niveau IV

De professional is verantwoordelijk voor het overdragen van kennis en vaardigheden aan collega's.

De professional laat dat zien door:

A | Benoemen van informatiebehoefte

Te anticiperen op mogelijke informatiebehoefte.

B | Vertalen van informatiebehoefte naar instructie

Zelfstandig werkvormen of instructies te ontwikkelen op basis van een verwachte informatiebehoefte waarbij wordt gekozen voor de best passende methodiek(en).

C | Uitvoerende deel instrueren: begeleiden en coachen

Het zelfstandig verzorgen van cursussen of instructies volgens gekozen methodiek(en) en indien nodig tussen methodieken schakelen.

Het coachen van collega's bij de ontwikkeling van deskundigheid.

D | Evalueren en verbeteren van de begeleiding

Het evalueren en beoordelen van instructies, begeleiding, training en/of coaching.