Vijftien jaar geleden begon Stichting Domein Applied Science aan een ambitieuze missie: jongeren, ouders en docenten laten ontdekken wat een toekomst in de toegepaste natuurwetenschappen te bieden heeft. Vanaf het prille begin speelde de werkgroep Voorlichting hierin een centrale rol. Wat startte met flyers en voorlichtingsdagen groeide uit tot een veelzijdige campagne vol experimenten, apps, lesmateriaal en events. In deze terugblik nemen we je mee in een reis door de jaren van de DAS voorlichting heen.

Van labjassen tot sporks

In de vroege jaren zette DAS vol in op beleving. In 2011 doken scholieren voor het eerst de praktijk in tijdens de gloednieuwe Lab Experience Days: dagen waarop leerlingen zelf in het lab stonden, begeleid door professionals. Wat begon als een pilot groeide uit tot een succesvolle formule met edities door heel Nederland, van Groningen tot Venlo. Jaar na jaar beoordeelden scholieren deze dagen met dikke voldoendes, en veel van hen kregen hier het eerste serieuze zetje richting een carrière in Applied Science.

En dan was er de spork. Een vrolijke gadget – kruising tussen lepel, vork en mes – die in 2012 opnieuw werd verspreid op open dagen. Handig én memorabel. Diezelfde lijn werd doorgezet met de Beta4U-bundel, een proefjesboekje voor brugklassers dat razendsnel uitverkocht raakte.

PROEF! op de kaart

De campagne PROEF! werd dé paraplu waaronder alle voorlichtingsactiviteiten een plek kregen. Met proef.info als online basis kwamen er interviews met alumni, filmpjes, flyers en lessenseries — allemaal bedoeld om jongeren, ouders en docenten kennis te laten maken met de opleidingen én het werkveld van Applied Science.

Ook werd gedacht aan aansluiting op het curriculum. Zo verscheen in 2013 de lessenserie Research4U, waarmee vwo-leerlingen onderzoek deden naar onderwerpen als gekkovoeten of batterijen op sperma. Niet verzonnen — wél effectief. En in 2015 volgde een flyer speciaal voor mbo’ers die de stap naar hbo overwegen. Elk jaar werd het bereik iets groter, de inhoud iets rijker.

Prapp! en digitaal voorlichten

In 2015 werd voorlichting écht interactief met de komst van Prapp!: een app die scholieren spelenderwijs begeleidde in hun studiekeuze. Met tests, scenario’s en speelse opdrachten ontdekten ze welke opleiding bij hen paste. De app groeide uit tot een vaste waarde binnen voorlichtingscampagnes, en werd de jaren erna flink doorontwikkeld. In 2018 werd zelfs een bredere interessetest gelanceerd die jongeren vanuit andere richtingen alsnog naar Prapp! en proef.info leidde.

Tijdens corona werd het digitale kanaal nóg belangrijker. In 2020 en 2021 lag de focus op het verbeteren van de gebruikerservaring en het zichtbaar maken van de meerwaarde van de DAS-opleidingen. Met succes: scholieren gaven aan dat ze zich beter konden oriënteren én realistischer verwachtingspatronen ontwikkelden.

Ouders, docenten en meedenkende studenten

Voorlichting bleef niet alleen gericht op scholieren. In 2018 werden ouders nadrukkelijker betrokken met de workshop ‘Hoe help ik mijn kind kiezen?’. Ook docenten uit het vo kregen lesmateriaal, flyers en toegang tot filmpjes en tools.

Vanaf 2023 gingen studenten zelf aan de slag met de Great Outreach Challenge, waarin ze in gemixte teams een campagne bedachten om scheikunde positief op de kaart te zetten. Geen theorie, maar praktijk. Geen PowerPoint, maar échte communicatie met impact.

Alles op één plek

In 2024 kreeg voorlichting binnen DAS een nieuwe mijlpaal met de vernieuwing van exactwatjezoekt.nl — een centrale plek voor alles rond bèta, techniek, studiekeuze en oriëntatie. Hier komen filmpjes, profielkeuzetests, tips en tools samen. Zowel de PROEF!-campagne als Prapp! hebben hier hun eigen plek, aangevuld met nieuwe middelen zoals de profielkeuzecheck. Daarmee helpen we jongeren vroegtijdig nadenken over een exact profiel — en krijgen ze een dosis vertrouwen om het gewoon te doen.

De toekomst van DAS Voorlichting

Deze 15 jaar waren een bonte mix van creativiteit, samenwerking en vernieuwing. Of het nu ging om een proefje in een waterlab, een slimme app of een spork op zak: de werkgroep Voorlichting wist keer op keer jongeren te prikkelen, ouders te betrekken en opleidingen op de kaart te zetten. En dat smaakt naar meer.

De toekomst van de werkgroep ziet er veelbelovend uit. Op dit moment wordt er weer volop gewerkt aan een nieuwe samenwerking met C3, waarbij de focus verbreed wordt naar STEM: Science, Technology, Engineering & Math. Zo worden álle DAS-opleidingen goed vertegenwoordigd. Ook groeit de betrokkenheid bij landelijke initiatieven als Vuurvliegjes en de European Olympiad of Experimental Science (EOES), waarmee de werkgroep duizenden leerlingen bereikt en hen op een positieve manier kennis laat maken met het domein. Het laat zien hoe krachtig de samenwerking is binnen de werkgroep: samen bouwen aan zichtbare, toegankelijke en inspirerende voorlichting voor de Applied Science-professionals van morgen.