Nieuwsarchief

Datavaardige Applied Scientists hard nodig

De ontwikkelingen in het werkveld van de Applied Science-opleidingen, zoals de groeiende automatisering van biomedische laboratoria en de toenemende beschikbaarheid van grote hoeveelheden data in online databases, hebben de behoefte aan kennis en vaardigheid op het gebied van het genereren, managen en analyseren van data vergroot. Docenten van de DAS opleidingen die geïnterviewd zijn in het onlangs verschenen rapport ‘Naar een datavaardige professional binnen de Applied Sciences‘, onderstrepen deze behoefte van het afnemend werkveld. Lees het bericht keyboard_arrow_right

Opleidingsprofiel Forensisch Onderzoek verschenen

Het gezamenlijk landelijk opleidingsprofiel van de opleidingen Forensisch Onderzoek (FO) van de Hogeschool van Amsterdam en Saxion Hogeschool is verschenen. Met het verschijnen van dit opleidingsprofiel is de competentiegerichte profielbeschrijving van de BSc in de Applied Sciences compleet. Lees het bericht keyboard_arrow_right

Toetsing Eindniveau ter discussie

De belangrijkste toets in het hoger onderwijs, is de toetsing waarin het eindniveau van een student wordt vastgesteld. Bij de opleidingen van DAS is een (onderzoeks)verslag bijna altijd een belangrijk onderdeel van deze toetsing. DAS heeft zichzelf de vraag gesteld of de wijze van meting van het eindniveau, en de inzet van het verslag hierbij, aan herziening onderhevig is. Een eerste discussie hierover heeft plaatsgevonden op 20 juni jl. Lees het bericht keyboard_arrow_right

Engelstalig addendum profielbeschrijving beschikbaar

Bij de profielbeschrijving van de BSc in het domein Applied Science is in januari 2018 een addendum (versie 2.1) gepubliceerd. Deze is vertaald in het Engels en vanaf nu ook beschikbaar op de DAS-website. Lees het bericht keyboard_arrow_right

C3 ondersteunt ouders bij hulp studiekeuze kind

Ouders spelen een belangrijke rol bij de studiekeuze van hun kind. Uit onderzoek blijkt dat veel jongeren hun moeder noemen als belangrijkste beïnvloeder van hun studiekeuze. Om ouders te ondersteunen bij het begeleiden van deze belangrijke keuze, ontwikkelt c3 een workshop ‘hoe help ik mijn kind kiezen’. Hierbij wordt aandacht besteed aan verschillende factoren die een rol kunnen spelen bij het kiezen van en vervolgopleiding, vragen die je hierover kunt stellen, kanalen om informatie in te winnen en de (onbewuste) invloed van ouders op studiekeuze. De workshop wordt voor het eerst gegeven op 4 juni, tijdens de ouderavond van Game-On, een evenement voor leerlingen van klas 1 en 2 in de regio Drechtsteden. Meer informatie over deze workshop? Neem contact op met Anne-Lotte Masson (Projectleider voortgezet onderwijs, c3). Lees het bericht keyboard_arrow_right

Lieke Paerels en Geraldine Schnelting winnaressen hbo-Posterprijzen

Tijdens de DAS Conferentie zijn Lieke Paerels (Avans Hogeschool) en Geraldine Schnelting (NHL Stenden Hogeschool Emmen) tot winnaressen van de hbo-Posterwedstrijd gekroond. De jury was unaniem in haar oordeel dat Lieke de KNCV-hbo-Posterprijs verdient, terwijl de deelnemers aan de conferentie met een duidelijk stemmenverschil de DAS-Publieksprijs aan Geraldine toekenden. Lees het bericht keyboard_arrow_right

Verbeteringen PROEF!werk-modules

Het lesmateriaal van PROEF!werk gaat inmiddels al heel wat jaren mee en is een vast element in het aanbod van lesmateriaal van c3 en de PROEF!-campagne van DAS. Onlangs is c3 gestart met een effectmeting, om te bepalen wat het effect en de impact zijn van de lesmaterialen en activiteiten. Op basis hiervan onderzoekt c3 de mogelijkheden om de modules beter inzetbaar en aantrekkelijker te maken. Lees het bericht keyboard_arrow_right

DAS werkt aan handreiking toetsing eindniveau

Het bestuur van DAS heeft ingestemd met een voorstel van de Hogeschool Leiden om een handreiking te gaan ontwikkelen voor de toetsing van het eindniveau van de opleidingen. Het is gebleken dat de traditionele toetsing van het eindniveau met een groot afstudeerverslag lang niet altijd aansluit bij de in het werkveld gangbare rapportagepraktijken en overige werkzaamheden. Lees het bericht keyboard_arrow_right

Opnieuw meer studenten DAS-opleidingen

Het aantal studenten dat in het studiejaar 2017-2018 ingeschreven is voor een van de negen bacheloropleidingen in het domein Applied Science is opnieuw gestegen. Het aantal eerstejaars is echter voor het eerst sinds jaren licht afgenomen. Dit blijkt uit de door de Vereniging Hogescholen gepubliceerde definitieve cijfers over studentenaantallen. Lees het bericht keyboard_arrow_right

Addendum profielbeschrijving beschikbaar

Bij de profielbeschrijving van de BSc in het domein Applied Science (2016) is een addendum gepubliceerd. Dit addendum bevat wijzigingen, verbeteringen en de meest actuele gegevens van de profielbeschrijving. Lees het bericht keyboard_arrow_right

Tweets

Updates, nieuws en interessante link via @appliedscience_

Interessante challenge voor studenten in het domein #AppliedScience! #duurzaamheid #innovatie https://t.co/DnQvVhsXBx
Al ruim 80 DAS-collega's hebben zich aangemeld. Jij nog niet? Ga dan snel naar https://t.co/NmSYvGlEQ7. Tot 21 maar… https://t.co/l3OJBKY7KR

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van al het nieuws van Stichting DAS

U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten