Also, all Dutch universities of applied science agreed with one another that representatives of programmes that are taught at more than one university will create a national training profile. In the Applied Science Domain, that profile represents the minimal end level of a bachelor in terms of domain profile, competence profileDe gemeenschappelijke competenties van beginnende beroepsbeoefenaars binnen het domein waarvoor de bachelorgraad opleidt. and the Body of Knowledge and Skills (BoKS)Body of Knowledge and Skills, een overzicht van basiskennis en -vaardigheden van afgestudeerden; dit overzicht is opgesteld door de hbo-opleidingen in overleg met het werkveld.. The domain has National Educational Committees (Landelijke Opleidingsoverleggen or LOs) for the individual programmes, during which these national programme profiles are updated regularly.

Every university of applied science then further materialises the intended end qualification. Each programme offers the opportunity to add additional emphasis on specific end qualificationsEen competentie met een specifieke niveauaanduiding waar iemand aan het eind van de (hbo-)studie, als beginnend beroepsbeoefenaar, aan moet voldoen.  with regard to the division into profiles, while each programme may also choose to offer multiple specialisations.

The relationship between domain, program and institutional profile shows an increasing concreteness in orientation, level and content